Råd og tips

Å polere båten!

Nøkkelen til en blank og fin båt ligger i rubbing jobben.

Dersom man eier en båt på 30-50 fot kan rubbing av båten lett kreve at du bruker ca 25-40 timer maskinpolering på selve rubbing jobben. Mellom og sluttfinish går raskere. Å gå løs på denne type jobb helt manuelt, -uten en ergonomisk og lett poleringsmaskin maskin er galskap, og kan lett ende opp med en langvarig sykemelding!

Velger du å kjøpe poleringsmaskin for å rubbe båten hos Jula eller Biltema, så kjøp 2, -eller 3 maskiner fordi du kommer til å slite dem ut etter kort tid. Du får da pauser når du må ut og reklamere på maskinene :-)

Det som er greia er at når poleringsmaskinene brukes på en bil, sviver poleringsmaskinen kun i korte perioder. Når man skal rubbe en båt på 30-50 fot sviver poleringsmaskinen helt til du er utslitt i armene og må ha pause. Det er derfor viktig at du kjøper en lett og ergonomisk poleringsmaskin. Du skal rubbe igjennom oksydbelegget på gelcoaten. Du ser med en gang når du har kommet igjennom oksydbelegget. Du polerer "felt for felt" på båten, til alt oksydbelegget er borte.

Aqua Båtservice bruker "Heavy Cut H9" fra Koch Chemie til rubbing jobben.

En poleringsmaskin som skal brukes til en gelcoat rubbing jobb skal ikke oscillere. Den skal være som en 6" vinkelsliper med borrelåspad, og den må ha trinnløs hastighetskontroll.

Når du har rubbet et område på båten førker du vekk det hvite pulveret fra rubbing kremen med en mikrofiberfille. Dersom du har fått rubbet igjennom oksydbelegget på hele partiet, så fortsetter du. (Dersom man skal spise en elefant, så begynner man i den ene enden). Det er akkurat likt med å rubbe en stor båt :-)

Å rubbe en stor båt er på en måte en "manndomsprøve", da det er slitsomt og tidkrevende. Aqua Båtservice bruker poleringsprodukter fra "Koch Chemie". BMW, Mercedes-Benz og VW/Audi bruker også Koch produkter på bilene. 

Når rubbing jobben er ferdig, skal båten poleres "en gang til" med Fine Cut F6.01. 

Nå må du også bytte poleringsmaskin til en osilerende og roterende maskin slik at du ikke får runde roser (riper) i gelcoaten. Denne jobben går lettere, og du må huske på at du må bruke "Fine Cut pad" på poleringsmaskinen. Det er naturlig at du polerer større partier når du bruker "Fine Cut F6.01". Når du er ferdig med et felt, tørkes det hvite pulveret av skroget med en mikrofiberklut. 

Til slutt er det Micro Cut & Finish P3.01 som skal få opp den virkelige glansen i båten. Husk at du må bytte pad på den oscillerende og roterende poleringsmaskinen til den grønne Pad. Båten poleres felt for felt helt til du er bokstavlig talt ferdig :-)

Så spyles og vaskes båten med såpevann.

Dersom du vil ha båten blank og fin igjennom båtsesongen setter du på en ny grønn poleringspad og finner frem flasken med 1K- Nano gelcoat forseiling fra Koch Chemie. 

Dersom du ønsker minimal bruk av vindusviskerne på båten bruker du Nano Glassforsegling fra Koch Chemie.

God sommer i en blank og fin båt!

Dersom du ikke orker å polere selv, kom med båten til Aqua Båtservice.













Båtbatterier

Fakta om batterier i båt

Det er en del meninger om batterier i båt og hva som er bra og hva som er dårlig. Det er mange teknologier men generelt benyttes det begreper som: Åpne batterier med korker for etterfylling av vann, det er Gel batterier hvor elektrolytten er i geleform disse verken kan eller skal etterfylles, så er AGM batteriene hvor syren er absorbert og bundet i en glassfiberduk, disse er også vedlikeholdsfrie. 

Det siste er LiIon batterier som nå kommer for full fart inn i markedet.

Felles for alle disse teknologiene er at det er mange forskjellige kvaliteter innen hver kategori og at mange av de batteriene som er på markedet er beregnet på helt andre bruksområder.

De fleste AGM batterier benyttes i backup og alarmsystemer hvor de står på lading året rundt og dermed ikke egnet for den sykliske driften som er i båter, - slike batterier er som regel billigere enn de som er for syklisk bruk. Det er derfor viktig å sikre seg at det virkelig er et riktig batteri til formålet.

For at båt-batteriene skal ha en lang levetid og yte maksimalt er det viktig og ha en elektronisk batterilader dersom båten ligger i havn med fast landstrøm og alltid er på lading. 

En tommelfingerregel er at batteriladeren bør ha en lade-kapasitet på ca 10% av batteribankens størrelse.

Batteriene bør ikke være lokalisert i motorrommet, pga varmen. Batterier er konstruert for å stå i romtemperatur (20-25 grader).

Dersom batteriene står ubeskyttet i et varmt maskinrommet blir de ikke gamle!

Alle batteriene som Aqua Båtservice selger er for anvendelse i båt! Det vil si at alle batteriene tåler rystelser og vibrasjoner. 


Kjølesystem fix?

Temperaturnålen på en Volvo Penta marinediesel motor, -enten det er D2 eller D13 skal ligge på ca 85 grader under marsjfart. Dersom du må slakke ned på turtallet fordi motoren blir for varm, -er det ikke nødvendigvis ensbetydende med en svært høy verkstedsregning for å plukke alt i biter, for manuell rengjøring. 

Aqua båtservice har en løsning for rensing av kjølesystemet som er enkel, -medfører minimalt med skruing. Selve  renseprosessen tar 3-6 dager, men det blir ca 5-7 arbeidstimer + opptak/sjøsetting. Dette arbeidet kan gå kombinert med årlig service på båten.

 

Send tips på post@aquabaat.no om hva dere ønsker neste artikkel skal være!