google-site-verification: googlea00e4d35b530cb4d.html

Råd og tips

Å polere båten!

Nøkkelen til en blank og fin båt ligger i rubbing jobben.

Dersom man eier en båt på 30-50 fot kan rubbing av båten lett kreve at du bruker ca 25-40 timer maskinpolering på selve rubbing jobben. Mellom og sluttfinish går raskere. Å gå løs på denne type jobb helt manuelt, -uten en ergonomisk og lett poleringsmaskin maskin er galskap, og kan lett ende opp med en langvarig sykemelding!

Velger du å kjøpe poleringsmaskin for å rubbe båten hos Jula eller Biltema, så kjøp 2, -eller 3 maskiner fordi du kommer til å slite dem ut etter kort tid. Du får da pauser når du må ut og reklamere på maskinene :-)

Det som er greia er at når poleringsmaskinene brukes på en bil, sviver poleringsmaskinen kun i korte perioder. Når man skal rubbe en båt på 30-50 fot sviver poleringsmaskinen helt til du er utslitt i armene og må ha pause. Det er derfor viktig at du kjøper en lett og ergonomisk poleringsmaskin. Du skal rubbe igjennom oksydbelegget på gelcoaten. Du ser med en gang når du har kommet igjennom oksydbelegget. Du polerer "felt for felt" på båten, til alt oksydbelegget er borte.

Aqua Båtservice bruker "Heavy Cut H9" fra Koch Chemie til rubbing jobben.

En poleringsmaskin som skal brukes til en gelcoat rubbing jobb skal ikke oscillere. Den skal være som en 6" vinkelsliper med borrelåspad, og den må ha trinnløs hastighetskontroll.

Når du har rubbet et område på båten førker du vekk det hvite pulveret fra rubbing kremen med en mikrofiberfille. Dersom du har fått rubbet igjennom oksydbelegget på hele partiet, så fortsetter du. (Dersom man skal spise en elefant, så begynner man i den ene enden). Det er akkurat likt med å rubbe en stor båt :-)

Å rubbe en stor båt er på en måte en "manndomsprøve", da det er slitsomt og tidkrevende. Aqua Båtservice bruker poleringsprodukter fra "Koch Chemie". BMW, Mercedes-Benz og VW/Audi bruker også Koch produkter på bilene. 

Når rubbing jobben er ferdig, skal båten poleres "en gang til" med Fine Cut F6.01. 

Nå må du også bytte poleringsmaskin til en osilerende og roterende maskin slik at du ikke får runde roser (riper) i gelcoaten. Denne jobben går lettere, og du må huske på at du må bruke "Fine Cut pad" på poleringsmaskinen. Det er naturlig at du polerer større partier når du bruker "Fine Cut F6.01". Når du er ferdig med et felt, tørkes det hvite pulveret av skroget med en mikrofiberklut. 

Til slutt er det Micro Cut & Finish P3.01 som skal få opp den virkelige glansen i båten. Husk at du må bytte pad på den oscillerende og roterende poleringsmaskinen til den grønne Pad. Båten poleres felt for felt helt til du er bokstavlig talt ferdig :-)

Så spyles og vaskes båten med såpevann.

Dersom du vil ha båten blank og fin igjennom båtsesongen setter du på en ny grønn poleringspad og finner frem flasken med 1K- Nano gelcoat forseiling fra Koch Chemie. 

Dersom du ønsker minimal bruk av vindusviskerne på båten bruker du Nano Glassforsegling fra Koch Chemie.

God sommer i en blank og fin båt!

Dersom du ikke orker å polere selv, kom med båten til Aqua Båtservice.


Varmtvannsberedere og landstrøm

Dersom du har varmtvannsbereder som er tilkoblet til motorens kjølevann -og 220 V varmekolbe slik at kan koble til landstrøm er det svært viktig og ha skille-trafo ombord på landstrømanlegget for å forhindre jordfeilskader på motoren.

Årsak:

  1. En jordfeil på landstrømanlegget -spenningssetter jordledningen som er tilkoblet varmtvannberederen. 
  2. Motor og propellanlegg er normalt jordet til sjø. Da elektrolysebehandler du motoren din. 
  3. + kommer fra varmtvannsbereder via slangene til motorblokken. Glycolvannet er strømledende. - kommer via propellakslingen.
  4. Dette gir deg motorhavari, dersom motoren blir elektrolysebehandlet over noe tid. Først spises sinkanodene, og når de er oppbrukt spises varmevekslere og motorblokk.

Noen velger og klippe jordledningen i landstrømkabelen. Et elektrisk anlegg som ikke er jordet er farlig for menneskene ombord, dersom det oppstår en jordfeil.

Det er kun skilletrafo som forhindrer galvanisk tæring på motoren -ingenting annet!

Kontakt Aqua Båtservice dersom du er usikker på hva som er ombord i din båt, såfremt du ikke har lyst på ny motor og elektrolysen er en "villet handling".

 











Buckleys Marine Survey Kit

Dette er spesial måleutstyr for å verifisere om båt, kaianlegg og tilsvarende er korrekt beskyttet med sinknoder. Utstyret kan også brukes til å finne ut om det er jordfeil på landstrømanlegg i båthavner som påvirker båtene i havnen. Buckleys er leverandør av CP utstyr som brukes i offshore industrien og maritim industri. Aqua Båtservice har anskaffet dette utstyret for å kunne stadfeste tilstanden på det maritime utstyret som det foretas CP målinger på. Måleresultatene lagres på en portabel datalogger for utarbidelse av målerapport. Utstyret kalibreres i forkant av hver jobb.

Båtbatterier

Fakta om batterier i båt

Det er en del meninger om batterier i båt og hva som er bra og hva som er dårlig. Det er mange teknologier men generelt benyttes det begreper som: Åpne batterier med korker for etterfylling av vann, det er Gel batterier hvor elektrolytten er i geleform disse verken kan eller skal etterfylles, så er AGM batteriene hvor syren er absorbert og bundet i en glassfiberduk, disse er også vedlikeholdsfrie. 

Det som er viktig med litium batterier er å få avklart om båtens elektriske anlegg og spesielt dynamoen takler lading av litium batterier med lavt turtall på motoren. En 50-100 amp dynamo kan lett smelte fordi den blir alt for varm pga. manglende kjøling på lave motor-turtall. Det kan være lurt og kontakte Aqua Båtservice før litium batterier tilkobles i båten.

Felles for alle disse teknologiene er at det er mange forskjellige kvaliteter innen hver kategori og at mange av de batteriene som er på markedet er beregnet på helt andre bruksområder.

De fleste AGM batterier benyttes i backup og alarmsystemer hvor de står på lading året rundt og dermed ikke egnet for den sykliske driften som er i båter, - slike batterier er som regel billigere enn de som er for syklisk bruk. Det er derfor viktig å sikre seg at det virkelig er et riktig batteri til formålet.

For at båt-batteriene skal ha en lang levetid og yte maksimalt er det viktig og ha en elektronisk batterilader dersom båten ligger i havn med fast landstrøm og alltid er på lading. 

En tommelfingerregel er at batteriladeren bør ha en lade-kapasitet på ca 10% av batteribankens størrelse.

Batteriene bør ikke være lokalisert i motorrommet, pga varmen. Batterier er konstruert for å stå i romtemperatur (20-25 grader).

Dersom batteriene står ubeskyttet i et varmt maskinrommet blir de ikke gamle!

Alle batteriene som Aqua Båtservice selger er for anvendelse i båt! Det vil si at alle batteriene tåler rystelser og vibrasjoner. 



Kjølesystem fix?

Temperaturnålen på en Volvo Penta marinediesel motor, -enten det er D2 eller D13 skal ligge på ca 85 grader under marsjfart. Dersom du må slakke ned på turtallet fordi motoren blir for varm, -er det ikke nødvendigvis ensbetydende med en svært høy verkstedsregning for å plukke alt i biter, for manuell rengjøring. 

Aqua båtservice har en løsning for rensing av kjølesystemet som er enkel, -medfører minimalt med skruing. Selve  renseprosessen tar 3-6 dager, men det blir ca 5-7 arbeidstimer + opptak/sjøsetting. Dette arbeidet kan gå kombinert med årlig service på båten.

 

Under vannlinjen

Bunnstoff, primer å sånt!

Dersom du kjøper en flett ny båt er det normalt ikke bunnstoff på den. Dersom du bunnstoffer og sjøsetter den flett ny båt gjør du en generaltabbe som kan koste deg dyrt om noen år!
Greia er at gelcoat (overflatebehandlingen på båten din ikke er vanntett! Når gelcoaten under vannlinjen er eksponert for 100% fuktighet 358 dager i året så trekker den inn sjøvann. Når fuktighetsnivået i båtskroget er høyt, kan en kjemisk prosess som omtales som osmose /plastpest begynne. Dette forringer styrken i båten og fuktighet i skroget øker vekten på båten din, men alle de ulempene det gir.

For og unngå denne problemstillingen må en ny båt først påføres "membran", omtalt som epoxy primer. Det er normalt med alt fra 3-5 strøk . Før man påfører epoxy primer må hele undervannsskroget pusses med grovt sandpapir og vaskes med aceton for og gi god vedheft for membranen.
Husk at all epoxy primer er 2 komponent og skal derfor ha herder innblandet før påføring!

Dersom du er usikker på om din båt har et fuktighetsproblem i skroget, ta kontakt da Aqua Båtservice har måleapparat som måler 19mm inn i skroget. 

Aqua Båtservice tilbyr fuktighetsmåling av undervannsskrog som en hurtigslipping tjeneste! Du vil da få 20 punktmåleverdier som gir deg en status på fuktighetsnivået for din båt! 

Diesel & dyr og sånt!

Dieseldyrbakterier får du som "give away" fra tankanlegget du fyller diesel fra.

Dieseldyr livnærer seg på hydrokarboner som er i dieselen. Dieseldyrene er noen små mikrober som lever og forspiser seg på dieselen din. Mikrobene bor i vannet og spiser diesel.

Dersom du ikke har vann i dieseltanken dør dieseldyr-mikrobene tvert!

Mulige årsaker til vann i dieseltanken:

  1. Luftingen til tanken, etter en båttur i litt rufsete sjø (dersom luftingen i på skutesiden).
  2. Kaputt pakning på påfyllingslokket.
  3. Kondensering i dieseltanken fordi den ikke er isolert, og gjerne er montert inni motorrommet som har sterk svingning i temperatur.

Er dieseldyr og vann i tanken et problem som må løses?

Forspiste dieseldyr "driter slam", og slammet har en egen evne til og tette igjen drivstoffsystemet. Dette skjer selvfølgelig når det er rufsevær og en motorstopp kan få katastrofale konsekvenser. 

Klarer vannutskilleren og stoppe dieseldyr ?

Ja, dersom det er 2 micron filter, noe de færreste bruker. 10 og 30 micron filter er normalt brukt som grovfilter/vannutskillerfilter. 

Klarer motorens diesel fin-filter som er originalmontert å stoppe dieseldyr?

Nei. Motorfabrikantene monterer ikke 2 micron filter som en del av originalutrustingen på motorene sine.

Hvordan fungerer det med et diesel filtreringssystem til en moderne common rail diesel motor når det ikke er 2 micron filtrering?

Svært dårlig. Får du vann/partikler/dieseldyr i dieseltanken er det kun ett tidsspørsmål før du får motorhavari som kan dreie seg fra utbytting av alle innsprøytingsdysene til en full motoroverhaling. Innsprøytingsdyse/ stempel/sylinder havari/motorbytte.

Er vann i dieseltanken ett problem?

Vann i dieseltanken er isolert sett ikke et stort problem dersom du har en god dieselfilter løsning, men båtfabrikanter /motorleverandører og motorfabrikanter har en egen evne til å underdimensjonere diesel filtreringsløsningen og båtfolket kan gjøre feil valg (bevisst/ubevisst). Samt at det ikke er montert dreneringsventil på det laveste punktet i dieseltanken.

Nå når vi har biodiesel EN590 B7 er vi enda mer eksponert for dieseldyr mikrobene!

Når du skal fylle diesel - be om bekreftelse om det er anleggsdiesel/EN590 

Dieseldyrene er små, og kommer seg dessverre igjennom det meste av "standard" diesel grovfilter og finfilter.

Dieselpumper og innsprøytningsdyser på moderne dieselmotorer tåler verken vann eller dieseldyr, og kan forårsake svært kostbare reparasjoner (overhaling /motorbytte). 

Hva bør et enkelt og ideelt diesel filtreringssystem bestå av?

  1. Tappekran på laveste punkt på tanken.
  2. Vannutskiller med 10 micron grovfilter (som er korrekt dimensjonert)
  3. Finfilter på 2 micron.
  4. Dersom dieseltanken er i motorrommet må den isoleres, slik at det ikke "slår seg" i tanken etter hver seilas. Dette er spesielt viktig for aluminiumstanker.

Hva skjer dersom jeg setter inn et 2 micron filter i min eksisterende vannutskiller?

Motoren får ikke tilstrekkelig med diesel, og da mister turtall turtall på motoren.

Hva skjer dersom jeg monterer en korrekt dimensjonert vannutskiller med 2 micron filter og den sakte og sikkert fylles opp med partikler/vann og dieseldyr. 

Verken partikler som er større enn 2 micron eller dieseldyr-mikrober får passere igjennom vannutskilleren med 2 micron filter. En mix av diesel og vann får passere igjennom vannutskilleren helt til motoren stopper, dersom du ikke har vann-alarm på vannutskilleren. Slangen fra tanken til vannutskilleren (med 2 micron filteret) vil normalt bli helt tett av dieseldyr, slik at du mister turtall på motoren, og forhåpentligvis sender båten på verksted før det blir "katastrofe" og havari.

Hvor er det "det svake leddet" som resulterer i at jeg har et underdimensjonert diesel system til min motor?

Det kan være forskjellige årsaker:

  1. Dieselfilter dimensjoneres etter dieselforbruket til motoren per time -i stede for på diesel sirkulasjonen på lavtrykks-siden av diesel-høytrykkspumpen.
  2. Kunder eller båtprodusenter får "valgmuligheter" på filtreringssystem basert på manglende kunnskap.

Common-rail dieselmotorer er svært sårbare for urenheter i innsprøytingsdysene som har et svært høyt trykk. Partikler større enn 2 micron kan enklest illustreres som "sandvasking" av innsprøytingsdysene, og kombinert med vannpartikler så får man rustdannelser inni innsprøytingsdysene. Innsprøytningsdyser som er forurenset av partikler og vann har en lei tendens til å gi for lite diesel -som igjen har en lei tendens til å resultere i hull i ett/flere stempel.

Ingenting er umulig å løse, så dersom du har -eller vil forhindre at du får problemer med dieselsystemet på båten din - ta kontakt med Aqua Båtservice for befaring og priser.

 







Send tips på post@aquabaat.no om hva dere ønsker neste artikkel skal være!